Chat med oss!

Ta kontakt med oss på chat så hjelper vi deg med bookingen!

Chat
Spenn, Lansering uten imponerende resultater

Spenn, Lansering uten imponerende resultater

Nå har det gått over en måned siden Spenn ble lansert, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er imponert. Hva skjedde med å revolusjonere markedet, med fokus på enkelhet og logikk, slik Spenns CEO gikk så hardt ut med? Hvis selv jeg synes det er vanskelig å forstå systemet, hvordan skal da en person som ikke har satt seg inn i dette klare å bruke det?

Devaluering av bonusprogrammet

Strawberry Hotels

Dette oppleves som en betydelig devaluering av hele bonusprogrammet. Den eneste virkelige vinneren her må være Petter Stordalen, noe jeg forutså. Et stort problem er også at vi ikke vet den faktiske prisen på hotellrom, ettersom man må ha nok Spenn på kontoen bare for å se prisen.

Dette ser ut til å være et dynamisk prissystem, noe som alltid fører til en devaluering av bonusordninger. Det er derfor helt umulig å beregne verdien av Spenn i Strawberry-systemet.

Sammenligning med SAS EuroBonus

Som nevnt tidligere i et annet inlegg, selv om de skulle doble, tredoble eller til og med femdoble verdien av Spenn, er de fortsatt langt unna verdien man får i SAS - Scandinavian Airlines EuroBonus. Jeg forstår at Spenn er nylig lansert, men når man som CEO går så hardt ut og lover enkelhet og en revolusjon i markedet, må man også tåle kritikken som kommer nå.

 

Eksempel 1: Full-flex Norwegian-billett

En tur-retur-billett med Norwegian koster cirka 2 500 kroner. For å oppnå dette med Strawberry Mastercard må du bruke 500 000 kroner. Du tjener 5 Spenn per 100 kroner, noe som gir 25 000 Spenn. Verdien hos Norwegian er 10 kroner per 100 Spenn, så du vil ha nok til å dekke billetten. Hvis du bruker 500 000 kroner på Bank Norwegian-kortet, tjener du 2 500 CashPoints, noe som betyr at du mangler kun 100 kroner for å dekke billetten. Det mest komiske her er at Strawberry Mastercard gir nesten samme verdi som Bank Norwegian, men det er fortsatt tragikomisk hvor svak verdien er i forhold til SAS EuroBonus.

Eksempel 2: SAS EuroBonus 

Hvis du bruker 500 000 kroner på et SAS American Express Elite-kort: Du tjener 100 000 poeng. I tillegg får du 2 Companion Tickets. Dette kan gi deg muligheten til å reise seks ganger til Stockholm eller maksimere verdien ved å reise i Business Class til nesten hvor som helst i verden. For eksempel kan du nesten dekke en reise til Seychellene for to personer i Business Class – en reise som ofte koster over 200 000 kroner når jeg sjekket i Januar! Dette er en ekstremt høy verdi.

 

Oppsummering: Spenn må utvikle seg 

Spenn har en lang vei å gå. Det er et stort potensial her, og jeg har stor respekt for alt Petter Stordalen gjør, men verdien for forbrukerne er rett og slett ikke konkurransedyktig. CEO-en i Spenn har gått hardt ut og kritisert andre bonusprogrammer for å være komplekse, men realiteten er at kompleksitet ofte gir høy verdi til medlemmene. EuroBonus er et glimrende eksempel på dette.

 

Veien videre: Fokus på dagligvare

Det naturlige neste steget vil være å inkludere en dagligvarekjede, og i Norge er Coop det mest sannsynlige alternativet. Men la oss anta at de faktisk får med Coop, eller kanskje til og med en butikk som IKEA, som nylig ble fjernet fra Trumf. Selv da vil det ha ingen effekt.

Kundeverdi må prioriteres

Tanken bak Spenn er god, men verdien for kundene må komme først. Jeg håper virkelig at Spenn utvikler seg og blir bedre, men slik det ser ut nå, har de en lang vei å gå før de kan revolusjonere markedet.

Eldre innlegg
Nyere innlegg

Handlevogn